Search This Blog

Monday, May 2, 2016

Blended learning - partea I



CE ESTE?
Prin simpla traducere a verbului ”to blend”, ne putem face o părere despre ceea ce înseamnă ”blended learning”. Astfel, conform Levițchi (2003) ”to blend” se traduce prin ”a amesteca, a combina, a îmbina, a asorta”, deci, ”blended learning” reprezintă o învățare combinată, amestecată. Ce se combină/amestecă? Vom vedea imediat.  
Blended learning reprezintă, conform Sloan Consortium, ”integrarea instrumentelor de predare on-line în activitățile specifice învățământului tradițional”. [1]

Pe lângă sensul de „combinat”, „amestecat”, „armonizat”, există şi alți termeni pe care teoreticienii îi folosesc pentru a descrie acest proces de învățare: învățare „hibridă”, „integrativă”, „pluri-metodică”. Indiferent de termen, conceptul se referă la o integrare în procesul de învățare a tehnicilor şi a metodelor din educația la distanță și educația virtuală în educația din sala de clasă.[2]


SCOPUL?
Eficientizarea educației reprezintă scopul acestui sistem de învățare (Albrecht, 2006) Blended learning aduce o plus valoare în procesul de predare-învățare. Profesorii încarcă resursele didactice necesare cursului, care sunt distribuite automat studenților, aceștia accesându-le într-o manieră flexibilă. Astfel, profesorii pot gestiona clase mai mari, iar prin atașarea resurselor interactive, timpul alocat învățării la clasă poate fi micșorat.[3]

            CÂND A APĂRUT?
Termenul de „blended learning” a început să fie folosit la sfârșitul secolului XX. Una dintre cele mai vechi referințe a apărut într-un comunicat de presă al Interactive Learning Centers, din anul 1999. În anul 2006 apare primul „Manual de Blended Learning” ( ”Handbook of Blended Learning) scris de C.J. Bonk și C.R. Graham. Aceștia definesc sistemele de blended learning ca fiind acele sisteme care „combină interacțiunea directă dintre profesori și studenți cu instruirea asistată de calculator”. Ideea centrală a acestui tip de sistem o reprezintă „alegerea” oferită utilizatorilor, favorizând alegerea de către profesori a celor mai bune metode de predare care să se plieze pe stilul de învățare al studenților, oferind astfel posibilitatea realizării unui învățământ centrat pe student.[4]
Blended learning a apărut în momentul în care conceptele de e-learning şi clasă virtuală au început să piardă din credibilitate. De ce? Chiar dacă acestea au avut mulți suporteri în anii ’90, însă, la sfârșitul secolului, au apărut și oponenții, deoarece studenții nu erau destul de motivați şi de responsabili pentru a realiza singuri sarcinile, simțindu-se izolați şi lipsiți de ajutor. Astfel a fost inventat blended learning, dar nu pentru a înlocui complet clasa virtuală, ci pentru a adăuga noi dimensiuni acestui concept. [5]

No comments:

Post a Comment